Växa eller falla

Igår kväll var S här hos mig och vi körde mello tradition och mös med grönsaker och dipp. Super gott. Vi har suttit och diskuterat om att söka utbildningar tillsammans men det är svårt att välja samma skola när vi har olika meritpoäng och helt olika inriktningar. Det är så mycket att ha koll på och jag hoppas att om jag hittar något jag har chans att komma in på, att det inte blir för mycket press på mig. Gick ju in i väggen i höstas och har haft det skakigt men just nu är jag i toppen form och det känns som om jag äntligen är på väg tillbaka till verkligheten. Kommer längre och längre ut ur min depressionsbubbla vilket känns helt fantastiskt. Så vågar jag ta steget vidare och ansöka. Kommer jag klara att plugga samtidigt som jag har M hemma, kommer jag klara ekonomin eller måste jag finna mig ett extra jobb upp till? Kommer jag växa eller falla? Tusen frågor i mitt huvud. Personligen vill jag ut i livet igen och att utbilda mig lockar otroligt mycket och har jag då S i samma skola som kan stödja mig och peppa i pluggandet ja då måste det ju bara gå bra.
 
Men hur vet jag vad jag ska plugga till då? Jag har ju ingen aning om vad jag vill bli men jag har ett stort krav på utbildningen. Det ska öka mina chanser att få ett jobb. Gör inte samma misstag igen och sätter mig i skolbänken utan en vettig plan. Blir lätt skoltrött så det måste vara en drivkraft i utbildningen som får mig att kämpa och inspireras. Hela sökandet är en vild djungel i mina ögon som jag inte förstår mig på sen har ju hela systemet ändrats från när jag gick gymnasiet vilket gör det hela mer skrämmande. G, VG, MVG  som betyg och A, B, C i kurs namn var ju lätt att förstå men nu är det ju ändrat till... ja jag har knappt koll om det är 1-5 eller ABC på betygen..  blandar ihop det med det norska systemet. Min vän J's tvillingtöser ska söka gymnasiet nu så har mer koll på den norska än den svenska skolvärlden. Tack och lov för att jag har S i mitt liv som har stenkoll på allt! <3
Commen | |
Top page