Saknar att vara spontan

Spenderat morrgonen på att diska, tvätta och plocka lite medans spotify ekar i lägenheten. Går runt och gungar till musiken och får plötsligt lite dejavu känsla. Tanken på aupiar tiden ger mig alltid ett leende på läpparna. Jag var självständig och hade modet att göra allt. On top of the World! Saknar denna tiden enormt. Det fanns inga hinder och jag hade inga problem med att våga ta kontakt och åka träffa främmande människor. Trots att jag åkte dit ensam, kände ingen och det var främmande miljö så tog jag mig i kragen och reste runt, antingen på egen hand eller så tog jag kontakt via fb till andra aupairer i min närhet. Underbar tid.
 
För er som inte vet så var jag aupair i England i drygt ett halvår 2012. Jobbade hemma i Sverige och var uttråkad på min vardag så fick ett ryck. Gick in på nätet sökt på aupair och 2-3v senare är jag plötsligt i England hos en svensk/irländsk familj på 4st.. Aupair är i princip detsamma som barnflicka. Man hjälper föräldrarna med att ta hand om deras barn medan dom är på jobbet och en och annan hussyssla. I mitt fall såg en typisk vardag ut så här: Väcka barnen, i med frukost och förbereda dom för dagis/skola. Medan dom var där fixade jag i hemmet små städade och fixar med tvätten. Sen var det att hämta dom och fixa något att äta och hjälpa den stora med sina läxor. När föräldrarna kom hem stämplade jag ut och hade egen tid och kunde göra vad jag kände för. Helgerna var också såklart egen tid. Dom spenderades mest på shopping, upptäcksfärder i London och såklart krogen med andra aupairer och lokalbefolkningen. Var så sjukt roligt. För er som haft tankarna på aupairandet säger jag bara....  GO FOR IT! Man växer otroligt som person och man får erfarenheter för livet.
 
Om jag i framtiden blir framgångsrik och har råd med en aupair skulle jag inte tveka det minsta. Hade vart underbart att ha någon från en annat land, en annan kultur att dela minnen med. Sen tycker jag det är viktigt med språk och jag vill verkligen att M ska utvecklas i svenska språket så väl som andra språk. Det kan vara allt från engelska till kinesiska. Ju mer språk man kan desto mer folk kan man lära känna. Vem vill inte ha kontakter runt om i världen?
Commen | |
Top page