Respekt

Om jag ger dig respekt förväntar jag mig att få det tillbaka. Har inte jag rätt att kräva de? Varje människa jag möter respekterar jag för den de är och för deras åsikter. Jag behöver inte gilla dom eller hålla med men alla har vi våra åsikter och det måste respekteras. Svart på vitt. Så varför får inte alla den respekten dom förtjänar? Något jag har reflekterat över på sistone är att respekt har kopplats ihop med ålder. Två helt skilda saker går plötsligt hand i hand. Vuxna (40+) har alltid haft respekt för dom äldre för så ska det vara. Det har man lärt sig när man växte upp. Man ska alltid visa respekt för dom äldre. Men vi som är yngre förtjänar inte vi samma typ av respekt? 


Man brukar säga att man förestår respekten av en förälder först när man själv intar rollen. Jag har en helt annan respekt för min mamma idag än vad jag hade innan Melvin kom. Jag har tack och lov en mamma som  ger mig samma typ av respekt tillbaka och det sätter jag otroligt högt pris på. För denna respekten får jag verkligen jobba för trots det borde vara självklart att få. Alla som skaffar barn, oavsett ålder, har ingen aning om hur det är att vara förälder innan dom föder sitt barn. Alla är vi nybörjare. Är du 30-35 och skaffar barn är det ingen som helst tvekan om att allt kommer gå bra och man får all respekt för sitt val. Men säg att du är under 25 eller till och med under 20. Tror du folket har samma åsikter och respekt för dessa ungdomar? Nej nu ska vi tveka och vara respektlösa. Men varför?! Dessa människor är också nybörjare på föräldralivet. Vad säger att dom inte skulle klara av det? Jo åldern. Är man inte rätt ålder för situationen man går igenom får man inte respekten man förtjänar utan man måste jobba för den. Man måste ständigt överbevisa och kämpa istället för att snällt få tillbaka den respekt man gav. Respekt är respekt och ålder är ålder så sluta koppla ihop dom och lär dig istället att ha ett öppet sinne och ett hjärta av guld. 

Commen | |
Top page