När är man vuxen?

Som vi alla vet är man enligt lagen vuxen vid 18års ålder men när du ser en 18åring stående framför dig, ser du en tonåring eller en vuxen? Spontant vill jag nog påstå tonåring men vi är alla olika. I min lilla värld är vuxen en roll man uppnår inte en ålder. Samma princip med att vara en förälder. "Alla" kan vi skaffa barn men det betyder inte att du automatiskt är en mamma/pappa. Den rollen får man jobba för precis som man jobbar sina tonår för att så småningom bli vuxen. Vissa finner rollen fort medans andra tar längre tid på sig att växa.
 
Så hur vet jag om jag är vuxen? Jag ser min mamma som en vuxen kvinna. Inte för att hon uppnått en viss ålder eller för att hon är min förälder. Hon tar sitt ansvar och drar sitt strå till stacken. Kanske man är vuxen den dagen man är oberoende av sina föräldrar och tar steget vidare? Vi har alla olika syn på vad det innebär att vara vuxen. Jag är som min mamma en förälder och jag tar mitt ansvar men jag känner mig ändå inte vuxen. Min smärta kommer alltid vara en del av mig så även om det gör att jag måste ha stöd i min vardag och inte kunna vara en typisk oberoende människa så kanske jag ändå borde sig mig själv som vuxen?
 
Bara för att man fyller en viss ålder betyder det inte att man är redo för rollen vuxen. Det är inte konstikt att det skrivs massor om att folk går in i väggen eller att ungdomarna blir sönder stressade i skolorna. Samhället kräver mer än vad vi är redo att hantera. Hur kan man vid 16års ålder förväntas veta vad man vill jobba med i framtiden när du aldrig testat på något? Så hur vet vi då vad vi ska välja för utbildningar för våra gymnasieår? Jag är 24 år och vet fortfarande inte vad jag vill bli. När vi söker jobb vill 9av10 arbetsgivare att vi ska ha x antal års erfarenhet inom yrket, vi ska ha gått x antal år i skolan och man ska helst vara nyexaminerad. Men hur ska vi kunna uppnå dessa krav om ingen ger oss en ärlig och rättvis chans?
 
 
Commen | |
Top page