Lärandet behöver inte vara tråkigt

Vem sa att lärandet tvunget ska ske vid en skolbänk med papper och penna? Du lär ditt barn att räkna och träna motoriken på samma gång som ditt barn lär sig följa anvisningar. Sen ska vi inte tala om all former och färger det finns. Dom vill vi såklart också lära oss. Allt detta och mycket mer kan du lära ditt barn med en och samma leksak, nämligen LEGO. Leksaken som passar alla åldrar och personligheter. Min och Melvins favorit är LEGO Creator 3in1 serien som finns i många olika former som tex dinosaurier. Denna har Melvin byggt själv genom att följa anvisningarna. I dessa visar dom steg för steg hur du ska bygga. Plötsligt får han lära sig hur siffrorna ser ut och vad dom heter. Han lär sig urskilja former och färger genom bilderna som visar vart vilka bitar ska sitta. Tänk att man kan lära sig så mycket med en leksak. Ta bort anvisningarna och låt istället ditt barn använda sin fantasi. Vem vet ni kanske bygger en lastbilshelikopter eller kanske en bilraket?

Lärandet vid en skolbänk fungerar inte för alla. Vissa har skriv och lässvårigheter medan vissa bara har svårt att sitta stilla. Andra tappar koncentrationen eller bara är skoltrötta. Man lär sig bäst när man har roligt och är engagerad. Så varför inte lära sig genom intressen? Du kanske har svårt för matte men älskar inredning? Så slå ihop dom. Mät och räkna hur stort ditt bord är och hur stor din vas är för att genom matten lista ut vart du ska placera vasen för att hamna på bordets mittpunkt. Plötsligt blev matten roligare och troligtvis lättare att lära sig för man ser framför sig hur man räknar och varför. Visste du att bakning går hand i hand med kemi? H2O står för vatten. Är kass på kemi men om jag inte minns fel så står H för väte och O för syre. Alltså man har ett H och lägger till 2O så blir det en kemisk reaktion som då blir vatten. Man kan hitta samma sak i bakning. Man har x antal äggvita och till sätter socker. Fram med elvispen och den kemiska reaktionen bildar marräng. 

Lärandet i skolan behöver inte vara tråkigt eller allt för svårt. Man måste bara hitta sitt sätt att lära sig. För mig har färger och form alltid vart till stor hjälp. Jag har alltid haft svårt för NO så när jag pluggade inför prov skrev jag alltid frågorna och svaret på färgade post-it. Hade frågan med med vatten eller vind att göra ja då fick det bli på en blå post-it. Handlade om växter ja då fick det ju såklart bli grön post-it. Rymdens frågor hade ju gula post-it svar osv. Hänger ni med på hur jag tänker? Läste min kompis frågan, vad är H20 och jag ser att det är en blå post-it hon håller får jag direkt kopplingen på vatten och vind vilket gör att frågor och svar stannar kvar i huvudet. När jag sen sitter och läser mitt prov kopplar jag frågorna med färger och på så sätt kommer jag ihåg svaren.

Commen | |
Top page